astridnaarghana.reismee.nl

Eerste werkdag

Hoi iedereen!

Mijn reis naar accra is goed verlopen. Toen ik aan kwam op het vliegveld werd ik heel goed ontvangen door de mensen die mij naar mijn contactpersoon brachten. Tijdens de autorit vroegen ze mij van alles en onderweg zag ik ook van alles. Bijvoorbeeld mensen die tussen de auto's liepen op een drukke weg en zij dingen verkochten aan de mensen in de auto's

De volgende dag heb ik mijn contactpersoon ontmoet. Ook heb ik 4 andere vrijwilligers ontmoet die uit België komen. Zij zitten bij het zelfde project als mij en blijven voor 3 weken. Na het ontbijt kregen we veel nuttige informatie. Na deze informatie zijn we naar het winkelcentrum gegaan om een simkaart te kopen en dettol voor het water waarin ik mezelf was.

Nadat we dit hebben gedaan, zijn we naar het strand gegaan. Daar hebben we eerst geluncht en daarna gingen afrikaans leren trommelen en dansen. Dit was heel leuk om te doen :)

Na het trommelen en dansen hadden we even tijd voor ons zelf gekregen om op het strand te lopen. Gelijk kwamen er 3 jongens naar mij toe om mijn telefoonnummer te vragen. Ook wilde zij met mij op de foto. Een mede vrijwilliger had dit gezien en heeft met mijn camera ook een foto daarvan gemaakt. Deze staat in de foto bijlage.

De volgende dag heb ik les gekregen over de taal 'twi' wat ze daar spreken. Ik heb ook een boekje meegekregen om het te kunnen leren. Na deze les zijn we naar een grote markt gegaan waar ze echt van alles verkopen. Ik heb zelf een muskietennet gekocht.

Na de markt zijn we naar ons gastgezin gegaan met de trotro. Dit is een busje met zo'n 9 zitplekken. Er werd vanalles in de trotro gestopt zoals dozen, manden, emmers en zakken. De trotro reed pas weg toen het busje overvol zat. Hier hebben we een uurtje in gezeten

Eenmaal aangekomen in het gastgezin heb ik mijn spullen uitgepakt. Het gastgezin is heel leuk waar ik in zit. Ze zijn erg vriendelijk en behulpzaam en hebben heel veel humor.

Vandaag was mijn eerste werkdag in het ziekenhuis. Het ziekenhuis is goed op loppafstand te bereiken. Ik was erg benieuwd hoe het ziekenhuis er van binnen uit zag en wat zij hebben aan materialen. Eerst kregen we een rondleiding door het ziekenhuis en werd er veel informatie verteld. Tijdens de rondleiding kwamen we in een kamer waar een meisje op een behandeltafel lag. Zij kreeg een implantaat in haar bovenarm om niet zwanger te worden. Wij hebben meegeken toen de verpleegster deze handeling aan het uitvoeren was.Na de rondleiding zijn alle vrijwilligers opgesplitst en gingen we aan het werk.

ik heb in de ochtend meegekeken tijdens het injecteren. Het gaat hier heel anders dan ik zelf geleerd heb. Ik heb gevraagd hoe zij het op school geleerd hadden en de theorie kwam redelijk overeen met die uit nederland. Zij vertelde dat zij de middelen niet hadden om het goed te kunnen uitvoeren.

na het injecteren heb ik geholpen bij het bloeddruk meten en het wegen van mensen. Ook gaven de verplegers informatie aan deze mensen over malaria.

na de lunch heb ik samen met een verpleegster administratief werk gedaan. Het is veel schrijfwerk wat er gedaan wordt. Alles wordt in schriften en mappen opgeschreven.

Ik had vandaag een tas meegenomen naar het werk. 1 verpleegster vroeg aan mij tot wanneer ik bleef. Ze vroeg aan mij dat als ik terug naar NL ga, ik mijn tas aan haar wilde geven. Ik heb erop geantwoord dat zij mijn tas kreeg zonder inhoud. Hier moest ze he hard om lachen. Ik heb ervaren dat ghanese heel erg veel van humor houden.

Morgen is mijn tweede werkdag en ik ben weer benieuwd! Ik heb weer wat foto's geplaatst in de fotobijlage.

Jullie horen snel weer!

Reacties

Reacties

Marjan

Lieve Astrid, nog maar 3 dagen in Ghana en al veel indrukken gehad. Gezellig dat er 4 Belgische meiden zijn, die in hetzelfde ziekenhuis gaan werken en waar je mee kunt optrekken. Fijn dat je in een goed gastgezin terecht bent gekomen.! Ik hoop dat je in het ziekenhuis veel mag leren. Liefs, mam

Wim

Hoi Astrid, wat heb je al veel meegemaakt de eerste dagen in Ghana. Aan je verhalen merk ik, dat je het goed naar je zin hebt. Ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen. Ik sprak deze week 2 mensen op mijn werk, die uit Ghana komen. Zij vinden het ook stoer dat je dit doet. Veel liefs, ik hoor snel weer van je

Lieke, Lia, Elle - team VW

Super fijn om te lezen dat de eerste dagen zo goed verlopen zijn Astrid! Top dat je een fijne klik hebt met je gastgezin en dat je al zo lekker aan de slag kunt bij het ziekenhuis. We blijven meelezen, maar in ieder geval héél veel plezier nog en lekker genieten van die geweldige Ghanese humor ;)

Nel Hoogenboom

Hoi Astrid,
Wat is het leuk om jou te volgen??
Leuke foto’s !
Veel plezier iGhana.

Oma

Astrid je bent al aardig gesetteld ik vindt het fijn iets van je te horen
Liefs, oma

Yvonne

Hoi Astrid,
Ontzettend leuk om te lezen dat je het na 3 dagen al zo naar je zin hebt in Ghana! En de foto's die je gemaakt hebt, prachtig hoor! Ben benieuwd naar het vervolg van je reis mee verhaal! Liefs, Yvonne

Linda

Klinkt goed! Fijn dat het allemaal goed gaat. Geniet van al het moois. X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active