astridnaarghana.reismee.nl

Lonely traveling

Hoi iedereen!

Donderdag was het weer een drukke ochtend op RCH. We hebben weer veel kindjes gewogen en geïnjecteerd. Ik heb geholpen bij de administratie bijhouden. We hebben een groot boek waar de kindjes in geregistreerd staan. Je kan dan zien welke vaccinaties zij nodig hebben en dat schrijf ik over in het groeiboekje. Het administratieboek is wel moeilijk bijhouden. In het groeiboekje staat het bladzijde nummer die in het grote boek moet staan. Deze nummers komen vaak niet overeen. Je bent dan veel tijd kwijt met het zoeken naar de juiste persoon. Het komt ook regelmatig voor dat er geen blz nummer in het groeiboekje staat en dan moet je het kind opnieuw opschrijven in het boek.

Donderdag tussen de middag aten we Banku. Banku is een soort mais/rijstbal met een soort saus erbij. Het rook niet heel lekker en het had een hele zure smaak. Die saus die erbij zat was ook niet echt heel lekker. Dit was de eerste keer dat ik het eten echt niet lekker vond. Gelukkig kan ik dit soort dingen wel aangeven bij mijn gastgezin. Ook als mijn gastmoeder het eten iets te pittig maakt. In de avond hadden de Belgische vrijwilligers een afscheidsdinner gekookt voor mijn gastgezin. Ze hebben gebakken aardappelen gemaakt met tomatensaus met gehakt. Ik vond het echt heel lekker. Ik vond het fijn dat ik gelijk een soort ‘’thuis gevoel’’ had bij dit eten. Ik mis wel regelmatig het eten vanuit Nederland moet ik eerlijk toegeven haha.

Vrijdag heb ik mee mogen kijken tijdens het zetten van een implantaat in de bovenarm van een vrouw. Ik vond het interessant om mee te mogen kijken. Er is mij al eerder gevraagd of zij een implantaat bij mij mochten zetten. Waarschijnlijk omdat ik er toen wat vragen over gesteld had. Ook hebben ze eerder al gevraagd of ik het zelf een keer wilde doen. Ik heb gezegd dat ik alleen wilde meekijken omdat ik deze handeling niet op school geleerd heb.

Ik heb in deze 3 weken wel geleerd om duidelijk mijn grenzen aan te geven. In mijn laatste maand loop ik 2 weken mee bij het laboratorium. De werknemer van het lab heeft eerder al gezegd dat hij mij wilde leren om bloed te kunnen prikken. Ook dit heb ik niet geleerd in NL op school dus wil ik het ook absoluut niet gaan doen.

Later in de ochtend op vrijdag, hebben de Belgische vrijwilligers afscheid genomen van het ziekenhuis. In de avond hebben zij een klein afscheidsfeestje gehouden in de garden vlak bij mijn gastgezin in de buurt.

Zaterdag ochtend heb ik afscheid genomen van de vrijwilligers en ben ik vervolgens alleen op pad gegaan. Ik ben naar de Aburi gardens gegaan. Omdat de Aburi gardens heel groot is, ben ik zondag nog een keer gegaan. In de avond wilde ik in het restaurant van mijn hotel gaan avondeten. Ze vertelde dat ze alleen Banku hadden. Dat was het eten waar ik eerder al over schreef. Ik heb besloten om een ander hotel in de buurt op te zoeken en daar heb ik uiteindelijk gegeten.

Vandaag (zondag) ben ik weer terug gegaan naar de Aburi gardens. Om half 1 ben ik weer terug gegaan opweg Senya Beraku naar mijn gastgezin. In mijn eerste trotro richting huis, was er een man die opstond en heel lang over de bijbel heeft verteld. Ik verstond het niet omdat het in de taal twi was maar aan sommige Engelse woorden kon ik eruit halen dat hij iets over de bijbel aan het vertellen was. In mijn 2e trotro kwam er een vrouw naast mij zitten met een kindje op haar rug. Het kindje heeft mij de hele weg aangekeken met grote ogen. Ook raakte ze me af en toe ook aan in mijn gezicht en op mijn armen. Het was een rit van 45/60 min en ik voelde me een soort van ongemakkelijk haha.

Morgen start mijn laatste week op RCH. Er staan ook weer wat fotootjes op mijn blog!

Jullie horen weer snel van mij!

Reacties

Reacties

Yvonne

Hoi Astrid,

Leuk om te lezen over jouw culinaire ervaringen met het Ghanese eten! Dat is natuurlijk totaal anders dan de gerechten die wij hier in Nederland eten. Interessant dat je weer bij wat medische handelingen mee hebt mogen kijken. Heel leerzaam allemaal hoor. Succes met alles! Groetjes, Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active