astridnaarghana.reismee.nl

Op de helft!

Hoi iedereen!

De tijd gaat hier echt heel snel! Ik ben nu al op de helft van mijn avontuur, nog 6 weken te gaan.

Op maandag ben ik terug gegaan naar Senya Beraku. Omdat de rit van Akosombo naar Senya Beraku best ver is, heb ik deze dag moeten skippen van mijn werk.

Op dinsdag startte ik weer op het werk. Ik heb in de ochtend de controles bij de mensen gedaan. Het blijft me steeds verbazen hoelang de mensen in het ziekenhuis moeten wachten totdat ze geholpen worden. Ze zitten op een bankje te wachten om te controles te laten doen. De controles doet 1 persoon. Na de controles vragen we de klachten van een patiënt en zo nodig schrijf je een briefje voor de LAB om daar bloed, urine ect te laten testen. Als dat gedaan is komen de patiënten terug en gaan ze op een bankje zitten om te wachten op een dokter. Daarna wordt de diagnose gesteld en worden ze geholpen.

In de ochtend worden de controles gedaan. In de middag rond 3 zie ik sommige patiënten waarbij ik de controles gedaan heb terug. Dan hebben ze dus vanaf 9 uur in de ochtend gewacht totdat ze geholpen worden.

Op woensdag heb ik meegekeken bij de wondzorg. Er was een meisje met een grote diepe wond op haar voet. Voor de volgende keer heb ik gevraagd of ik de wond mocht verzorgen.

Op donderdag heb ik de wondzorg gedaan bij een man die een wond op zijn scheenbeen had. Ik had al eerder bij dezelfde patiënt mee mogen kijken en dit keer had ik gevraagd of ik deze wond mocht verzorgen. Ik vind de wondzorg heel interessant om te mogen doen.

Op vrijdag heb ik tot 11 uur in de ochtend gewerkt omdat ik een tripje naar Accra had geboekt. Mijn gastmoeder zei dat ik op tijd weg moest gaan vanwege het drukke verkeer in accra en dat ik dan ook voor het donker wordt in mijn hotel ben. Ik was om half 4 in het hotel en in de middag wilde ik even richting het ‘Kwame Nkrumah Memorial Park’ lopen. Op het moment dat ik weg wilde begon het echt super hard te regenen dus ik ben in het hotel gebleven. Ik heb deze middag de dochter (van 10 jaar) van de receptioniste ontmoet. Ik vind het echt leuk om hier met kinderen te praten. Ze vragen je echt van alles en je hebt de leukste gesprekken! Ook heeft ze Snapchat ontdekt op mijn telefoon.

In de avond heb ik iemand van Engeland ontmoet. Hij sliep in hetzelfde hotel dit weekend. Hij vroeg of ik het leuk vond om zaterdagavond naar een typisch Afrikaans restaurant te gaan. Hij was daar al eerder geweest en vertelde dat ze daar heel lekker Afrikaans eten koken.

Op zaterdag ochtend heb ik het Kwame Nkrumah Memorial Park bezocht. Ik ben ook in het museum geweest van het park. In het museum waren veel oude meubels, schilderijen en kleding van Kwame Nkrumah. Binnen het museum mocht ik geen foto’s maken dus ik heb alleen foto's van buiten het park.

In de middag ben ik naar de Art Center gegaan. Ze hebben heel veel shops van allemaal art schilderijen, cultuur en kunst. Het was alleen best vermoeiend om als enige blanke rond te lopen op de art Center. Iedere verkoper ging voor mijn neus staan en vragen of ik in zijn of haar shop wilde komen. Je krijgt van alles in je hand en ze vertellen dan iets over dat product. En ze houden je zo lang mogelijk aan de praat. Ik vond het wel mooi om te zien wat ze allemaal hadden.

In de avond heb ik met de Engelse jongen een Afrikaanse dinner gegeten. We hadden tilapia en kip besteld en wat salade en plantain (gebakken bananen). Het was inderdaad echt heel lekker! Nadat we gegeten hadden zijn we een bar op gaan zoeken om wat te gaan drinken. We hebben bij de bar nog wat mensen ontmoet en die vertelde dat er ergens nog een leuke bar zat dus daar wilde we ook even gaan kijken. Bij de bar stond er een bewaker en die vertelde tegen de Engelse jongen dat hij niet naar binnen mocht vanwege zijn korte broek. We zijn daarna opzoek gegaan naar een kleding kraampje. Uiteindelijk hadden we er eentje gevonden. We hebben kunnen regelen dat hij de broek kon terug brengen na de avond.

Al eerder vertelde ik de Engelse jongen dat ik een reis blog heb om jullie op te hoogte te houden. Hij zei dat ik een foto moest maken van zijn Afrikaanse stap avond style, en die op mijn blog plaats. Bij deze staat die foto er ook op haha.

Vandaag (zondag) heb ik een beetje uitgeslapen. Ik ben rond 1 uur weer terug gegaan naar Senya Beraku. Morgen start ik weer met werken.

Waarschijnlijk ga ik deze week mijn trip maar het noorden van Ghana boeken voor aankomend werken om een safari Tour te maken.

Jullie horen snel weer van mij!

Reacties

Reacties

Marjolein

Super leuk zeg!! Je maakt echt heel veel mee en stoer zo in je eentje!

Yvonne

Hoi Astrid, niet te geloven dat je alweer 6 weken in Ghana bent! Op de helft van je reis en wat heb je allemaal veel gedaan en meegemaakt! Fijn om te lezen dat je de wondzorg zo interessant vindt. Inderdaad verbazingwekkend dat die mensen daar vele uren moeten wachten op medische hulp, totdat ze een diagnose van een dokter krijgen. Dat kunnen wij ons hier in Nederland niet voorstellen, wat dat betreft is de gezondheidszorg hier vele malen beter geregeld. Heel veel plezier en succes, Astrid met de komende werkweek! Liefs, Yvonne

Meggy

Super gaaf allemaal Astrid, en wat gaat de tijd snel; al op de helft! Succes nog de komende periode! :)

Marjan

Fijn dat het allemaal zo goed gaat Astrid. Dat je de wondzorg mag doen bij de mensen is super. Daar leer je ook weer van. Mensen moeten lang wachten op hun beurt!
Er staan weer mooie foto's op je blog. Je doet veel leuke dingen in je vrije tijd.
Mooi dat je weer een aantal mensen hebt ontmoet waar je mee uit (eten) bent geweest. En zo leer je nog eens bananen eten!
Liefs, mam

Wim

Astrid en gebakken banaan??
Leuk om de verhalen weer te lezen!
Je maakt in korte tijd heel veel mooie dingen mee. De tijd vliegt voorbij. Geniet van alles wat je beleeft, en het goede werk dat je doet.
Groetjes, papa

Lia

Geweldig Astrid wat jij allemaal doet en ziet. Grote bewondering voor jou wat jij aanpakt. Tevens zeer leerzaam, wat zul jij straks rijk terug komen. En dan daarbuiten je uitstapjes, genieten zeg. Wij volgen je constant, de foto's zijn prachtig en geven een goede, mooie indruk. Zo reizen we met je mee. Veel succes de komende weken en geniet ervan. Wij kijken weer uit naar je volgende verhaal en foto's. Lieve groetjes van Jack en Lia.

oma Corrie

Hallo Astrid je hebt al weer veel meegemaakt de afgelopen periode.
ik ben trots op je heel leerzaam zoals de wond verzorging je doet het toch maar.
ook je uitjes plan jegoed zo veel mogelijk van het land zien .geniet er van.

veel liefs Oma.

Linda

Super Knap zo in je eentje al die tripjes, maar echt heel gaaf! Leuk om weer te lezen. Geniet van de 2e helft.
Liefs linda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active