astridnaarghana.reismee.nl

Weer een weekje voorbij

Hoi iedereen!

Alweer een werkweek voorbij! Wat gaat de tijd hier snel!

Maandag heb ik meegelopen met een collega. We hebben bij patiënten infuuszakken aangesloten en de bloeddruk gemeten. Het was een rustige ochtend. De middag daarin tegen was echt super druk. Er kwamen heel veel patiënten om de controles te laten meten. Ook kwamen er patiënten voor injecties en infuus. Ik heb geholpen met de controles en injecteren deze middag. Normaal werk ik tot zo’n half 4/4 uur maar omdat het deze middag heel druk was, ben ik tot kwart voor 5 gebleven.

Dinsdag was het een normale drukke dag. Ik heb weer geholpen bij de controles. Ook heb ik wat administratief werk gedaan. Een collega had een vrouw voor haar zitten voor een infuus. Mijn collega gaf de infuuscanule aan mij en zei dat ik het moest gaan doen. Ik heb weer opnieuw gezegd dat ik niet niet kan doen omdat ik dit niet op school geleerd heb. Ze zeiden dat zij het mij wel wilde leren maar ik voelde me niet goed bij deze situatie dus heb ik het ook niet gedaan.

Woensdag heb ik met een collega meegekeken. Mijn collega plaatste een vlinder naaldje op de hand van een patiënt. Op school heb ik geleerd om een vlinder naaldje te plaatsen alleen dan niet op een hand. Ik heb een vriendin (ook een oud klasgenootje van mijn opleiding) gevraagd op de hoogte gebracht van de situatie. Ik blijf dit een lastig dilemma puntje vinden. Ik weet niet zeker of ik het mag plaatsen dus ik heb het ook niet gedaan.

Donderdag was het een hele warme dag om te werken. Er kwamen ook wat patiënten met hoge koorts. Een meisje van 16 had 39 graden en koorts. Zij moest wachten op een dokter en viel flauw in de wachtkamer. We hebben haar naar het OPD kantoor gebracht waar een bed staat. Zij heeft daar 30 min gelegen totdat zij de diagnose ‘malaria’ heeft gekregen.

Vrijdag ochtend kwam Tina mijn contactpersoon op bezoek om te kijken hoe het met mij gaat. Ook had mijn gastmoeder iemand geregeld om mijn maten op te meten. Ik heb eerder weer 2 stoffen gekocht om kleding te laten maken.

Na het bezoek ben ik naar het werk gegaan waar ik de voorraden aan heb gevuld. Ik zag dat een collega bloedsuiker ging prikken bij een patiënt. Ik heb aangegeven dat ik dit wel mag doen en dat ik dit graag de volgende keer wil gaan doen.

De dochter van mijn gastmoeder heeft al een aantal keren gevraagd of zij mijn haar mocht vlechten op de Afrikaanse style. Ik heb vrijdag gezegd dat zij mijn haar mocht vlechten. Ze was superblij dat ze dit bij mij mocht doen. Volgende week zondag gaat ze mijn haar vlechten. Ook heb ik vrijdag mijn trip naar Mole Park geboekt. Ik ga samen met een collega van het werk. Omdat het in het noorden van Ghana is, moeten we een paar dagen vrij nemen van het werk. We gaan van woensdag tot zaterdag.

Zaterdag ben ik naar het shoppingcentrum in Accra geweest. Ik heb een cadeautje voor het weeshuis gekocht. Ik heb gekleurd papier, potloden en een voetbal gekocht. Na het shoppen ben ik naar Kasoa gegaan. Een collega werkt ook in een ander ziekenhuis in Kasoa. Ik heb een rondleiding gekregen. Het eerste wat mij opviel, was dat het ziekenhuis veel schoner was. Ook was het ziekenhuis veel groter dan waar ik werk. In dit ziekenhuis kunnen mensen ook verblijven bijvoorbeeld na een operatie om te herstellen. Ik vond het heel leuk dat ik dit ziekenhuis gezien heb.

Vandaag (zondag) ben ik na de lunch naar het weeshuis gegaan. Ik heb de cadeautjes gegeven aan de kinderen. De eerste seconde was het al vechten wie het cadeautje mocht uitpakken. De gekleurde papiertjes waren binnen no-time vol getekend. Na het tekenen gingen een paar kinderen naar buiten om de voetbal uit te testen. Ik vond het echt een leuke middag!

Naast het weeshuis zit een kleine school. Ik heb een deel van de stoeltjes ook aan deze school gegeven. De school vertelde mij dat de kinderen geen lesboeken en schriften hebben. Voordat ik naar het noorden van Ghana reis, ga ik de schoolboeken voor de kindjes kopen. Als ik terug ben van mijn trip ga ik deze boeken overhandigen aan de school.

Er staan weer een paar fotootjes op:)

Jullie horen weer snel van mij!

Reacties

Reacties

Marjan

Jee Astrid, wat een verhaal weer. Goed dat je aangeeft wat je wel en niet kunt doen in het ziekenhuis. Wat fijn dat je de weeskinderen blij hebt gemaakt met tekenspullen en een voetbal. En wat zijn ze er blij mee, te zien op de foto's !
Leuk dat je samen met een collega op safari gaat. Geniet daarvan Astrid, veel plezier!
Liefs, mam

Wim

Wat zet je er weer een mooi verhaal op. zoveel goed werk dat je daar doet zo ook bij het weeshuis al die kado's je bent net sinterklaas daar ?

Yvonne

Hoi Astrid, wat gaat een week toch weer snel zeg! En wat heb je in die tijd al weer veel gewerkt, gedaan en meegemaakt! Geweldig dat je die weeskinderen zo blij hebt gemaakt met leuke presentjes. Veel plezier op safari met je collega! Liefs, Yvonne

oma Corrie

hoi Astrid goed dat je aangeeft wat je niet wilt doen bepaalde handelingen

heb je niet geleerd.je doe al genoeg .
veel plezier op safari. liefs oma Corrie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active