astridnaarghana.reismee.nl

Nachtdiensten

Hoi iedereen,

Mijn eerste week op maternity zit erop! Morgen start ik de laatste week op deze afdeling.

Dinsdag ochtend ben ik gestart met de controles te meten bij de vrouwen. Toen de controles waren gedaan, heb ik geholpen bij het meten van de buiken en het luisteren van de hartslag van het kindje. Deze ochtend kwam er ook een baby’tje met een infectie in het oog. Deze hebben we schoongemaakt en behandeld met een zalf. Ook kwam er een baby’tje met nog een afgeklemde navelstreng. Rondom de navelstreng was het buikje van het kindje ontstoken. Dit hebben we verzorgd en met zalf behandeld. In de middag was het rustig op de afdeling. Een aantal vrouwen kwamen nog voor de controles.

Op woensdag heb ik een nachtdienst gedaan. Ik ben gestart om 20:00 uur. Toen ik op de afdeling kwam, vertelde mijn collega dat er een meisje van 19 deze nacht ging bevallen. Ik was heel blij want dat was wel een beetje waar ik op hoopte! Ik vond het heel bijzonder ook omdat het meisje op het begin van de bevalling was. Ik heb het hele proces mee kunnen maken. Tussendoor hebben we de bloeddruk van het meisje gemeten. Ook werd er een aantal keren gekeken voor de ontsluiting. Om 10 over half 4 was het meisje moeder geworden van een heel gezond zoontje. Na de bevalling mocht ik helpen om het baby’tje te wassen en warm aan te kleden. Daarna heb ik het kindje naar de moeder gebracht. Ik blijf dit toch wel echt bijzonder mooi vinden zo’n bevalling! Wanneer er een bevalling plaats heeft gevonden, mag de moeder 6 uur na de bevalling met het kindje in het ziekenhuis blijven. Na die 6 uur gaan ze naar huis.

De volgende dag was ik rond 07:30 weer thuis. Ik heb na het ontbijt geprobeerd om uit te rusten en een beetje te slapen. Helaas is dit niet gelukt met zingende kinderen naast mijn raam.

Omdat ik het woensdag nacht heel leuk vond, ben ik donderdag nog een keer de nacht ingegaan. Helaas was er geen vrouw op de afdeling voor het bevallen. We hebben de tijd gebruikt om administratie bij te werken en schoon te maken. Rond 05:00 uur kwam er een vrouw op de afdeling voor het bevallen. Helaas heb ik dit niet meegemaakt omdat ze aan het begin zat van de bevalling en het nog wel een tijdje zou gaan duren. Wel heb ik nog kunnen helpen met de controles uitvoeren. De vrijdag heb ik gebruikt om uit te rusten.

Op zaterdag ben ik met een vrijwilliger van het weeshuis naar het strand gegaan. Het was super gezellig! Wel zijn mijn onder benen helemaal verbrand en zie ik kleine blaasjes zitten. Ik heb mijn zonnebrand met factor 50 goed gebruikt maar toch ben ik verbrand. De zon is hier best wel heftig!

Na het dagje strand ben ik met de vrijwilliger meegegaan naar het weeshuis. Ik heb daar avond gegeten met de kids. Na het eten hebben we gedanst op Afrikaanse muziek! Rond 20:00 uur ben ik weer terug naar huis gegaan. Van de kinderen mocht ik niet maar huis haha.

Zondag (vandaag) na de lunch ben ik naar het shoppingcentrum gegaan. Voor de rest was het een rustige zondag.

Morgen ga ik een ander schooltje bezoeken en kijken wat ik kan doen voor mijn volgende bijdrage. Mijn gastmoeder vertelde mij over deze school en morgen ga ik daar een bezoekje aan brengen.

Ik heb deze week geen foto’s gemaakt voor mijn blog.. Het is lastig om foto’s te maken binnen het ziekenhuis. Volgende week probeer ik er weer wat foto’s op te zetten

Jullie horen snel weer van mij!

Reacties

Reacties

Nel

Hoi Astrid,
Weer een mooi verhaal! Zo te horen heb jij het echt naar je zin, wat fijn?.
Veel plezier de komende weken.

omacorrie

je hebt weer een mooie week gehad heel bijzonder om een
bevalling mee te maken.ik wens je nog een paar mooie weken.
liefs Oma Corrie.

Yvonne

Hoi Astrid, leuk om je reisverhaal weer te ontvangen en te lezen wat je allemaal weer hebt beleeft. Bijzonder dat je een bevalling mocht bijwonen! Veel plezier en succes de komende weken! Liefs, Yvonne

T jeanne

Dag Astrid,

Kan me je verhalen goed voorstellen na mijn vele jaren in Afrika.
Mooi dat je het kunt beleven.

Een Hartelijke groet,T Jeanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active